Thunderful Group förvärvar spelutvecklaren Guru Games

06 februari 2020 · Bifogade filer
Göteborgsbaserade Thunderful Group AB har förvärvat Guiding Rules Games AB med fjorton anställda.

Guiding Rules Games har sin bas i Skövde och är i folkmun mer kända som Guru Games, en studio som både skapar egna spel och bistår andra bolag med expertis inom spelutveckling.

"Förvärvet ska ses som ett tydligt tecken på vår ambition att fortsätta växa”, säger Brjann Sigurgeirsson, VD på Thunderful Group AB. “Thunderful står stadigt i Göteborg, och att expandera inom regionen är ett naturligt nästa steg. Medarbetarna på Guru Games är tekniskt mycket kunniga, vilket har varit en avgörande del i förvärvet.

Även Klaus Lyngeled, kreativt ansvarig på Thunderful, är full av tillförsikt. “Tillsammans med våra nya kollegor ska vi skapa prototyper utifrån starka spelidéer, vilket innebär att vi kommer att kunna utveckla spel i både högre och jämnare takt än tidigare. Vi känner dessutom Guru Games sedan länge.

Guru Games bildades 2014 och har sedan starten drivits av VD Daniel Ström. Idag är de en mycket uppskattad samarbetspartner till ett flertal namnkunniga svenska spelstudior. “Under året har vi jobbat tillsammans med Thunderful på ett antal projekt och lärt känna varandra ordentligt,” säger Daniel. “Därför känner jag mig säker på att det här kommer bli en fantastisk resa att göra tillsammans!

Thunderful Group AB äger sedan tidigare spelutvecklarna Image & Form och Zoink, två framgångsrika veteraner inom svensk spelutveckling. I koncernen ingår även Thunderful Publishing, med verksamhet inom förläggning av spel, samt Thunderful Distribution, med verksamhet inom distribution och försäljning av spelkonsoler, spel, speltillbehör samt leksaker. I de senare ingår Bergsala AB, Amo Toys Nordic AB samt Nordic Game Supply AB.

Åk till toppen