Thunderful annonserar nytt SteamWorld-spel i tillägg till flera redan annonserade starka titlar

01 februari 2023 · Bifogade filer
Thunderful Group har annonserat att spelet SteamWorld Build, som kommer lanseras under 2023, är nästa uppföljare i den populära SteamWorld-serien. Titeln släpps på alla konsoler och PC, och blir en i raden av efterlängtade spel som redan har annonserats.

Under ett digitalt event den 23:e januari presenterade Thunderful SteamWorld Build, som blir nästa uppföljare i den populära och mångmiljonsäljande spelserien SteamWorld. Spelet går ut på att bygga en liten gruvby i vilda västern och befolka den med spelseriens ikoniska ångdrivna robotar. SteamWorld Build är utvecklat av Thunderfulägda The Station, som är baserade i Karlshamn. Spelet släpps till alla konsoler och PC senare i år.

“Med alla mått mätt är detta vår mest framgångsrika spellansering någonsin. SteamWorld Build blir den sjätte delen i SteamWorld-serien och det första tillskottet sedan 2019. Vi räknar med att spelet blir lika väl mottaget och når samma kommersiella framgångar som föregångarna”, säger Brjánn Sigurgeirsson, SteamWorld Universe & Franschise Director på Thunderful Games.

SteamWorld Build är en av flera emotsedda titlar som Thunderful redan har annonserat.  Bland de övriga hittar vi ViewFinder, ett äventyrsspel där man placerar ut bilder som förvandlas till spelbara miljöer, Replaced, ett omtalat plattformsspel i science fiction-miljö samt det filmiska pussel-äventyret Planet of Lana som släpps redan under våren 2023.

“Förväntningarna på våra nya spel från såväl press som gamers är större än någonsin tidigare. Detta är resultatet av hårt och målmedvetet arbete från våra team inom spelutveckling, marknadsföring och produktion,” säger Anders Maiqvist, tillförordnad VD på Thunderful Group.

För att se det digitala eventet SteamWorld Telegraph: Special Broadcast, klicka här: