Thunderful Group utser Martin Walfisz till ny verkställande direktör

30 maj 2023 · Bifogade filer

Thunderful Group AB ("Thunderful") meddelar att styrelsen idag beslutat om att utse Martin Walfisz till ny VD. Martin är för närvarande styrelseledamot i bolaget och kommer att påbörja sin nya tjänst senast den 1 september 2023. Han efterträder Anders Maiqvist som varit tillförordnad VD sedan den 10 augusti 2022.

Martin har stor erfarenhet från spelindustrin som entreprenör, företagsledare och investerare i flera ledande nordiska och europeiska spelföretag. Martin startade sin första spelstudio, Massive Entertainment, och växte den från noll till 150 personer under sina tolv år som VD. Studion är idag en av Europas främsta producenter av PC- och konsolspel och när Ubisoft förvärvade bolaget år 2008 valde Martin att lämna verksamheten för att fokusera på andra åtaganden.

År 2016 rekryterades Martin av Nordisk Film för att etablera en ny M&A-division, Nordisk Games, som fokuserar på att investera i spelstudios över hela Europa. Under sin tid som senior partner och strategichef tillhandahöll han strategiskt stöd till ledningarna för de olika förvärvade bolagen, såsom Avalanche Studios Group (SE), Supermassive Games (UK), Star Stable (SE), MercurySteam (ES) och Raw Fury (SE). Martin inrättade också Nordisk Games centrala supportteam som aktivt hjälper de olika studiorna med operativa förbättringar i deras spelproduktion och förlagsverksamhet.

"Med över tjugofem år som en framgångsrik entreprenör, verkställande direktör, strategisk rådgivare och investerare inom industrin, bidrar Martin med omfattande djup och bred kunskap till Thunderful" säger nyligen valda styrelseordföranden Patrick Svensk, och fortsätter: "Martin kommer att lämna sin roll som styrelseledamot i Thunderful för att fokusera helt på VD-rollen."

"Thunderful är ett mycket spännande bolag som jag har följt sedan det grundades. Att bli tillfrågad att leda bolaget som verkställande direktör är både hedrande och innebär ett stort ansvar. Jag ser fram emot att tillsammans med bolagets talangfulla medarbetare ta vara på, och utveckla, den affärspotential, kreativitet och passion som finns i verksamheten. Thunderful befinner sig på en spännande tillväxtresa som vi bara har sett början på," säger Martin Walfisz.

Patrick Svensk fortsätter: "Å styrelsens vägnar vill jag också tacka Anders Maiqvist för hans stora insatser som tillförordnad VD. Under Anders ledning har Thunderfuls distributionssegment återställt marginaler och genererat betydande kassaflöden medan segmentet Games har levererat solida vinster och marknadsledande organisk tillväxt. Jag är övertygad om att Martin nu har en stabil plattform att vidareutveckla företaget från och jag önskar Anders allt gott i hans framtida karriär."

Denna information är sådan information som Thunderful Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom nedanstående kontaktpersons försorg, klockan 8.30 den 30 maj 2023.

Åk till toppen